מצאו את הספקים המומלצים ביותר
שירות לעסקים
החתונה שלי
ניהול משימות
ניהול מוזמנים
מחשבון חתונה
הזמנה דיגיטלית
סידורי הושבה
מתנות
ברכות
הקישור
הועתק
בלוג להשראה
הטבות ומבצעים
נותני השירות
דף הבית
mitformit
להמשך גלישה באתר

שאלת רב בצל מלחמה: להתחתן בזמן או לדחות?

כשמאחוריכם עשרות תכנונים וארגונים מרגשים, לא יכלתם לצפות שמה שישבש את התוכניות לקראת היום המרגש בחייכם, יהיה דווקא המלחמה שפרצה במפתיע, והביאה עמה כאב, עצב והרבה חוסר וודאות.
מלחמת חרבות ברזל הכתה בכל עם ישראל, בכל עיר ובכל בית. איך אפשר לקיים שמחה כשיש כל כך הרבה שכול וחורבן מסביב? אולי כדאי לדחות את החתונה לזמן שתהיה רגיעה, או שמא חשוב לקיים את החופה בזמנה? מה אומרת ההלכה?

רבנים ועורכי טקסים | זמן קריאה: 5 דקות
39.7K
מקריא את הכתבה. הנגן מקובע בתחתית המסך.
שאלת רב בצל מלחמה: להתחתן בזמן או לדחות?
15
15
מהירות:
כל כך הרבה שאלות התעוררו בעקבות הסיטואציה החדשה שנקלענו אליה, ולכן גייסנו חמישה רבנים כדי לקבל מענה לפחות בחזית ההלכתית. אז מה אומרת ההלכה: האם לדחות את החתונה או לקיים אותה בזמנה פי התנאים הקיימים של פיקוד העורף?

רבנים ועורכי טקסים - שאלת רב בצל מלחמה: להתחתן בזמן או לדחות?

האם יש בעיה הלכתית לדחות חתונה?

הרב צוריאל יבין, רב מוסמך מטעם הרבנות הראשית לעריכת חופות וקידושין, מסביר שקיימים שני היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון בדחיית חתונה:

א. ההיבט ההלכתי:
מלבד הערך העצום של בניית הבית וחיבור בין בני הזוג, מטרת החתונה היא להמשיך את קיום העולם ולהביא עוד ועוד נשמות לעם ישראל. ערך המצוה הוא גדול, ולכן לא מומלץ לדחות את החתונה, כי בכך דוחים את המצוה והחיוב של "פרו ורבו".

ב. ההיבט העינייני או הסגולי:
יש עדות וחוגים שלא דוחים כלל חתונות, משום החשש שדחיית חתונה היא סוג של "לשחק במזל" בגלל גודל הערך של החתונה. 

ישנם שני היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון בדחיית חתונה.ישנם שני היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון בדחיית חתונה. | תמונה: הרב צוריאל יבין
ולכן אומר הרב יבין: "כל עוד אין סיבה שמחייבת לדחות את החתונה, מומלץ לקיים את החתונה במועד המקורי. אבל כשנוצר מצב מתוח, והחתונה לא יכולה להתקיים ולהראות כמו חתונה אמיתית, או כפי שאמר לי חתן השבוע בטלפון "אם נעשה את החתונה עכשיו, אני והכלה לא נפסיק לבכות", קיימים שני פתרונות אפשריים:

1. חתונה במועד המקורי: חתונה במועד המקורי, היא אולי מומלצת ביותר, אך מתאימה רק לזוגות שמסוגלים לכך מבחינה נפשית. במקרה כזה, מקיימים טקס חופה וקידושין מצומצם בבית כנסת או בבית, וכך הזוג מקיים את החתונה בזמנה, ולאחר רגיעה במצב הבטחוני, עורכים חתונה רגילה עם כל המוזמנים, כשניתן לערוך במקום טקס חופה חוזר במידה והזוג מעוניין בכך (כמובן שיותאם אישית לסיטואציה ולהלכה יחד עם הרב והזוג). אם אתם מתלבטים איך נכון לעשות זאת, מוזמנים לעיין במדריך שהכנו במיוחד עבורכם: המדריך לדחיית חתונה – חתונה מצומצמת.

מקיימים טקס חופה וקידושין מצומצם בבית כנסת או בבית.מקיימים טקס חופה וקידושין מצומצם בבית כנסת או בבית. | תמונה: הרב צוריאל יבין
2. דחיית החתונה: זוגות שלא מסוגלים רגשית ופיזית לקיים טקס חופה וקידושין עקב המצב והרגישות שבדבר (הכי מובן בעולם!), כבר נפסק להלכה שיכולים לדחות את החתונה ללא כל חשש ופחד. בעזרת השם בקרוב לאחר שהמצב הנוכחי יחלוף, יערכו את החתונה כפי שחלמו במועד ותאריך חדש.

להשתדל לפחות לערוך את החופה בזמן שנקבע מראש
גם הרבנים מנחם קוטנר והרב חיים ציוני טוענים שאין איסור הלכתי לדחות את החתונה בוודאי במצב של מלחמה וסכנה עבור האורחים, אך ממליצים לערוך לפחות את החופה בזמן שנקבע מראש, בחוג המשפחה עם מניין אנשים (10 איש). 
הם מדגישים: "אין הלכה שאוסרת, אך זה לא סימן טוב לדחות את החופה".
למעשה, כפי שאמר הרב יבין, אם בני הזוג מעוניינים בכך, ניתן לערוך חופה מצומצמת בתאריך המקורי, ולערוך את החתונה בגרסתה המלאה כאשר המצב יתאפשר.

ממליצים לערוך לפחות את החופה בזמן שנקבע מראש.ממליצים לערוך לפחות את החופה בזמן שנקבע מראש. | תמונה: הרב מנחם קוטנר רב לחתונה

חופה של עשרה משתתפים, ולאחר הרגיעה – אירוע גדול

דעה יותר נחרצת בנושא מביא הרב נתנאל בן מעש, שישב עם זוג שאמור להתחתן ממש בימים הקרובים, והביע רצון לבטל את החתונה. "אמרתי לזוג שחופה אין מבטלים בשום פנים ואופן. יש מושג שנקרא בתלמוד "כיוון דאידחי אידחי" שפירושו כיוון שנדחה אז נדחה לתמיד. ועל כן חופה לא דוחים".
הרב בן מעש מציע לקיים את טקס החופה בצורה צנועה בבית הוריי החתן או הכלה או בחצר בית הכנסת במניין מוזמנים מצומצם, ולאחר מכן כאשר נשוב לשגרה, ניתן יהיה לערוך את המסיבה הגדולה. "בתקופת הקורונה נהגתי כך עם עשרות זוגות. חופות של עשרה משתתפים ולאחר מכן, כשהמצב אפשר, אירוע גדול".

חופות של עשרה משתתפים ולאחר מכן, כשהמצב אפשר, אירוע גדול.חופות של עשרה משתתפים ולאחר מכן, כשהמצב אפשר, אירוע גדול. | תמונה: הרב נתנאל בן מעש -חופה של פעם בחיים
הרב אהרון פינקלשטיין, מסדר קידושין ועורך חופות, מוסיף שכדאי לנסות לערוך חתונה צנועה במועד המקורי ולא רק חופה, כיוון שבעריכת חתונה צנועה יש אמירה ברורה שמספקת חוסן: "לא נשבר"! אדרבה, נמשיך לחיות, להנשא ולבנות בתים בישראל.

אדרבה, נמשיך לחיות, להנשא ולבנות בתים בישראל.אדרבה, נמשיך לחיות, להנשא ולבנות בתים בישראל. | תמונה: הרב אהרון פינקלשטיין
הרב יהודה מחפוד מסכם את כלל הגישות: כל חתן וכל כלה משתוקקים להגיע ליום המאושר בחייהם. אך כיוון שאנחנו נמצאים בתקופה לא ברורה, ולא יודעים מה ילד יום (בדומה לתקופת הקורונה, שהביאה עמה שאלות דומות), אני ממליץ לכל זוג לשבת יחד ולחשוב: האם הוא מעוניין לקיים את טקס החופה כרגיל, להביא רב ועשרה גברים ולבצע את הטקס בלבד? במקרה כזה ניתן לערוך את האירוע עם כלל האורחים כאשר תהיה רגיעה, ואולי אפילו במועד מאוחר יותר (אפילו בברית של הבן או הבריתה של הבת...). או לחילופין, אפשר להחליט לדחות לגמרי את החתונה (גם לזה יש מקום). יש זוגות שלא רואים את עצמם מתחתנים ושמחים בסיטואציה מורכבת שכזו, ויש היתר הלכתי לדחות את החתונה לכשתהיה רגיעה. 

יש היתר הלכתי לדחות את החתונה לכשתהיה רגיעה.יש היתר הלכתי לדחות את החתונה לכשתהיה רגיעה. | תמונה: יהודה מחפוד - רב מחתן, לווי זוגות ברישום לרבנות.
לסיכום, יש עדיפות להנשא בזמן, הן מבחינת הזוג והן מבחינת המועד עצמו – הזוג מקיים את המצוה בתאריך שנקבע ללא עיכובים, מנגד, אין איסור לדחות חתונה, אם מתעורר צורך מכל סיבה שהיא.
צוות MIT4MIT כאן עבורכם כדי שלא תהיו לבד בהחלטות שלכם. מוזמנים להתייעץ בקבוצת הצילו התארסנו, קבוצת הזוגות של מתחתנים למען מתחתנים עם זוגות שנקלעו לאותה סיטואציה, או לשפוך את הלב בקהילה הפתוחה שלנו.
מאחלים לכם מזל טוב, ורק בשורות טובות!

הייתם ממליצים על הכתבה לזוגות הבאים?

68
5
הצעות נוספות לקריאה
logo
הרב צוריאל יבין
רבנים ועורכי טקסים
15% הנחה
ממשיכים להתחתן ולהקים בית בישראל!
ממשיכים להתחתן ולהקים בית בישראל!
75.9K
למימוש ההנחה
logo
הרב נתנאל בן מעש -חופה של פעם בחיים
רבנים ועורכי טקסים
פתיחת תיק ברבנות בהודעת ווטסאפ
לחופה מכובדת ומרגשת של פעם בחיים
לחופה מכובדת ומרגשת של פעם בחיים
67.3K
למימוש ההטבה
logo
הרב אהרון פינקלשטיין
רבנים ועורכי טקסים
500 שקלים הנחה
לחופה קלילה ומרגשת - חוויה בלתי נשכחת!
לחופה קלילה ומרגשת - חוויה בלתי נשכחת!
6.0K
למימוש ההנחה
logo
יהודה מחפוד - רב מחתן, לווי זוגות ברישום לרבנות.
רבנים ועורכי טקסים
ליווי בתהליך הרישום לרבנות
טקס ישראלי, יהודי, צעיר ובהתאמה אישית
טקס ישראלי, יהודי, צעיר ובהתאמה אישית
5.7K
למימוש ההטבה
הוספת חוות דעת