מצאו את הספקים המומלצים ביותר
שירות לעסקים
החתונה שלי
ניהול משימות
ניהול מוזמנים
מחשבון חתונה
הזמנה דיגיטלית
סידורי הושבה
מתנות
ברכות
הקישור
הועתק
בלוג להשראה
הטבות ומבצעים
נותני השירות
דף הבית
mitformit
להמשך גלישה באתר

פתיחת תיק ברבנות - כך תעשו זאת בקלות

חשבתם שפתיחת תיק נישואין היא תיק רציני? אז חשבתם. אתם מוזמנים לשכוח מהבאת אינספור מסמכים ועמידה בלוחות זמנים צפופים. הרבנים שהשתתפו בהכנת הכתבה, הרב אליעזר אוירבך, הרב בנצי (בן ציון) נורדמן, הרב דוד הריסון והרב חנן שוקרון, חשפו בפנינו מציאות שונה ומפתיעה.
אז קבלו את המדריך השלם לפתיחת תיק נישואין בישראל של 2023, וספוילר קטן -זה כבר בכלל לא תיק.

רבנים ועורכי טקסים | זמן קריאה: 8 דקות
110.7K
מקריא את הכתבה. הנגן מקובע בתחתית המסך.
פתיחת תיק ברבנות - כך תעשו זאת בקלות
15
15
מהירות:

לפני הכל, היכן נרשמים?

אם בעבר ניתן היה להירשם לנישואין רק במועצה הדתית או ברבנות באזור המגורים של כל אחד מבני הזוג, כיום רשאים בני הזוג להירשם בכל אחת מלשכות הנישואין בארץ, דרך ארגון צהר ואפילו דרך צה"ל. לדברי הרב בן ציון נורדמן, "התנאים והשירות משתנים מעיר לעיר, אך באופן כללי ניתן לומר שתודעת השירות השתפרה פלאים בעשור האחרון, והרבנויות השונות מתחרות ביניהן על הזוגות ולא להפך. חופש הבחירה נמצא אצל הזוג, והוא זה שקובע, מתי להגיע והיכן להירשם".

הרב חנן שוקרון, רב קהילה ומחתן זוגות, מוסיף:
"אני יודע על לא מעט מועצות דתיות שניתן להירשם בהם לנישואין גם בימי שלישי ושישי, כך שזוגות עסוקים שלא מוצאים פנאי לרישום, מצליחים להגיע גם למשימה הזו. בנוסף, הזוגות יכולים להגיע בשעות הנוחות להם, בלי לחכות בתור. המועצות הדתיות נערכות בהתאם לקבל את הזוגות עם רשמי נישואין מוכנים".

כיום רשאים בני הזוג להירשם בכל אחת מלשכות הנישואין בארץ, דרך ארגון צהר ואפילו דרך צהכיום רשאים בני הזוג להירשם בכל אחת מלשכות הנישואין בארץ, דרך ארגון צהר ואפילו דרך צה"ל. | תמונה: הרב בן ציון נורדמן

האם הקורונה תרמה לנגישות התהליך?

"בהחלט כן", מציין הרב נורדמן. "הקורונה הפכה את הקלפים לגמרי, והעניקה לגיטימציה לקיום פרוצדורות שונות דרך הזום. בתקופת השיא של המגיפה יצאה הוראה שניתן להירשם לנישואין וגם להביא עדים להצהרה דרך הזום".

לדברי הרב דוד הריסון, עורך חופות וקידושין בסגנון ישראלי, וחבר ותיק במתחתנים למען מתחתנים, בחלק מהמועצות הדתיות ניתן לבצע את התהליך באופן מקוון ואף בפגישת זום. הרב יסביר לכם אילו מסמכים עליכם להביא עמכם. בדרך כלל צריך להעביר (אפשר גם בוואטסאפ) את תעודות הזהות, למלא שאלון הרשמה קצר ומסמכים נוספים לפי הצורך, הכל תוך כוונה שלא להכביד על בני הזוג בטרטור מיותר אחרי חיפוש מסמכים. כמו כן, אם בעבר, הזוג היה נדרש להליך כפול: במידה ובני הזוג הגיעו מערים שונות בארץ, היה עליהם להירשם בנפרד, כל אחד ברבנות או במועצה הדתית בעיר או ביישוב המגורים; כיום, כל אחד מבני הזוג יכול להירשם בכל אחת מהמועצות הדתיות בארץ. 

"כיום, כל אחד מבני הזוג יכול להירשם בכל אחת מהמועצות הדתיות בארץ". | תמונה: הרב דוד הריסון

מוסד הרבנות הרבה יותר ידידותי למשתמש

הרב אליעזר אוירבך, עורך חופות וקידושין בדגש על חוויה רוחנית מיוחדת ומרגשת, מוסיף: "אם בעבר אנשים היו נרתעים מלגשת לרבנות, בשל התהליך המורכב והפרוצדוראלי, היום מוסד הרבנות הוא הרבה יותר ידידותי למשתמש. תהליך הרישום מתבצע בקלות ובאופן מהיר, וזוגות שאני משוחח איתם משתפים אותי, שבעקבות כך הם מרגישים רגועים יותר".

"היום מוסד הרבנות הוא הרבה יותר ידידותי למשתמש". | תמונה: הרב אליעזר אוירבך

אז בתכל'ס, אילו מסמכים צריך להביא לרישום?

  • תעודת זהות עם ספח מעודכן
  • שלוש תמונות פספורט עדכניות (שימו לב שבחלק מן המועצות הדתיות ניתן להצטלם במקום)
  • הוכחת יהדות (אם נדרש)
  • שני עדים מכל צד – אין מניעה שאותם עדים ישמשו את שני בני הזוג, במידה ואין קרבה משפחתית ביניהם. ברוב הרבנויות ניתן להצהיר מרחוק באמצעות טופס או טלפון, ובארגון צהר מאפשרים להצהיר גם בוידאו.

כדי להבין מה אופן ההצהרה ברבנות שלכם, מומלץ לברר את הדברים מראש. כך תבחרו מקום אידיאלי עבורכם לפתיחת התיק, ותפשטו את התהליך. כמו כן, שני העדים יכולים להגיע בנפרד לאחר פתיחת התיק, ואין חובה שיגיעו יחד עם בני הזוג.
  • תעודת רווקות – היום, בשונה מבעבר, אין צורך להביא תעודת רווקות.

כדי להבין מה אופן ההצהרה ברבנות שלכם, מומלץ לברר את הדברים מראש.כדי להבין מה אופן ההצהרה ברבנות שלכם, מומלץ לברר את הדברים מראש. | תמונה: הרב דוד הריסון

ומה לגבי תעודת נישואין של ההורים ו/או כתובה שהיו נדרשים בעבר?

גם כאן, יש בשורה של ממש, לדברי הרב נורדמן: "רוב המועצות הדתיות בישראל כבר מחוברות למערכת "שירת הים", פלטפורמה שמקלה באופן משמעותי על הליך הרישום לנישואין. ב-85% מהמקרים, הזוג מגיע למועצה הדתית כאשר תעודת הנישואין של ההורים או הכתובה כבר סרוקה במערכת, והוא לא נדרש להתייגע ולחפש אותה במיוחד". 

"מערכת 'שירת הים', פלטפורמה שמקלה באופן משמעותי על הליך הרישום לנישואין". | תמונה: הרב בן ציון (בנצי) נורדמן

מסמכים נוספים שחשוב להביא

את המסמכים הללו ניתן להשלים גם מאוחר יותר, ואין חובה להגיע עמם ליום הרישום:

  • אישור הסמכה של הרב המחתן – הרב המחתן שנבחר על ידי הזוג, חייב להיות מוכר כרב עורך חופות מטעם הרבנות הראשית.
  • אישור הדרכת כלות – האישור ניתן על ידי המועצה הדתית או הרבנית שתבצע את הדרכת הכלה. 
    ברוב הרבנויות בישראל, תוכל הכלה למצוא גם שירות של הדרכת כלות, בתהליך קצר ונגיש. אם בעבר כל כלה היתה צריכה למצוא לעצמה רבנית כדי לבצע את התהליך, היום המגמה הרבה יותר נוחה ובאה לקראת. בנוסף, קיימת אפשרות לבצע הדרכה זוגית – הדרכה בשניים. 
  • אישור כשרות – יש להביא אישור כשרות רק אם האולם או גן האירועים שבחרתם לא נמצא ברשימת המקומות המאושרים ברבנות הראשית.

הרב המחתן שנבחר על ידי הזוג, חייב להיות מוכר כרב עורך חופות מטעם הרבנות הראשית.הרב המחתן שנבחר על ידי הזוג, חייב להיות מוכר כרב עורך חופות מטעם הרבנות הראשית. | תמונה: הרב חנן שוקרון

מתי הזמן הנכון לפתיחת תיק נישואין?

הרב נורדמן: "בעיני, הזמן הנכון ביותר הוא כחצי שנה לפני החתונה. למרות שמדובר בתקופה די ארוכה, לעיתים מתגלות בעיות שונות שמעכבות את התהליך. למשל: צורך בהוכחת יהדות אצל אחד הצדדים, אדם שמתחתן עם אישה גרושה וצריך להביא אישור שאינו כהן ועוד. ההצעה שלי, לא לדחות את התהליך יותר מחודש וחצי (45 יום) לפני תאריך החתונה.

אף פעם לא כדאי לדחות את הדברים לרגע האחרון, כיון שלפעמים צצות סיטואציות בלתי צפויות כמו טעות בירוקרטית, חוסר במסמכים או צורך בבירור יהדות. ראיתי את זה לא מעט".
גם הרב שוקרון ממליץ להיערך מספר חודשים לפני החתונה, כדי לסיים את התהליך בזמן. בפרט במקרים בהם תיק הנישואין הוא לא "קלאסי" כמו אצל זוגות בהם הורים מחו"ל, עולים חדשים ועוד. כל אלו דורשים פניה לבית הדין האזורי לבירור יהדות. בכל אופן, כדאי להתייעץ עם הרב לפני כן, כדי לוודא שביצעתם את התהליך כמו שצריך, ביעילות ובמהירות.

כדאי להתייעץ עם הרב, כדי לוודא שביצעתם את התהליך כמו שצריך, ביעילות ובמהירות.כדאי להתייעץ עם הרב, כדי לוודא שביצעתם את התהליך כמו שצריך, ביעילות ובמהירות. | תמונה: הרב חנן שוקרון

הנחה באגרת הרישום

העלות העדכנית של האגרה עומדת על סכום של 767 ₪. המדינה מעניקה הנחה של 40% בפתיחת התיק (=460 ₪ בלבד) במידה ואחד מבני הזוג עונה על הקריטריונים הללו:

  • סטודנט עד גיל 30, בעל תעודת סטודנט ממוסד אקדמי מוכר
  • חייל בשירות סדיר
  • משרתי שירות לאומי
  • עולה חדש, בשנתיים הראשונות לשהייתו בארץ
  • תלמיד ישיבה עד גיל 30
  • בעל תעודת נכה/עיוור או לקוי ראיה

האם הרבנים מסייעים לזוגות בפתיחת התיק?

הרב נורדמן מספר, כי הקלות בפתיחת התיק מאפשרת גם לזוגות שחששו מעמידה מול הממסד הדתי ונרתעו מהתהליך, לבחור בנישואין דרך הרבנות.
הרבנים אוירבך נורדמןהריסון ושוקרון מתווכים בין הרבנות לזוגות, ומסייעים לזוגות בכל תהליך רישום הנישואין, העברת המסמכים וטיפול בחתימות וכך חוסכים להם זמן רב ומתח מיותר בכל התהליך הבירוקרטי. בנוסף, הרב אוירבך יכול להפנות את הזוג לרבנויות נעימות ומסבירות פנים (בניגוד לכאלו שנחשבות יותר "בירוקרטיות").

העמדת חופה במהירות וביעילות

ומה לגבי העמדת החופה? גם כאן הבשורה היא להקליל עבור הזוג את התהליך, והרבנים מעמידים חופה במהירות (ואפילו בהתראה קצרה ביותר) זורמים עם בקשות מיוחדות כגון: הענקת טבעת מהכלה לחתן, בדיחות במעמד החופה, הקראת טקסטים ועוד, ומשתדלים להנגיש את הטקס המסורתי לכל זוג לפי העדפותיו.

הרב הריסון מביא דוגמא מהשטח: "יש זוגות שמגיעים אליי עם בקשה – אנחנו מעוניינים בחופה קצרה ומהירה. אני משתדל להיענות לצרכים של שני בני הזוג, בהתאם להעדפות האישיות שלהם.
הצורך בחופת בזק עשוי לעלות מכמה סיבות. בין אם מפני שהכלה נמצאת בהריון מתקדם, בין אם מפני שהזוג צריך לעזוב את הארץ מכל סיבה שהיא, ובין אם מפני שהזוג מעוניין להפריד בין החופה לאירוע עצמו, ו'לתקתק' אותה, מה שנקרא. אני מתאים את עצמי לדרישות המיוחדות של הזוג, ועוזר להם לאורך כל הדרך- משלב הרישום ועד לשבירת הכוס". 

"אני עוזר להם לאורך כל הדרך- משלב הרישום ועד לשבירת הכוס". | תמונה: הרב הריסון

אילו חפצים תדרשו להכין לחופה?

כתובה – את הכתובה הרשמית שלכם תקבלו ברבנות מיד בתום אישור פתיחת התיק. לחילופין, יש אפשרות לרכוש אותה באופן פרטי מחנויות אונליין, חנויות לתשמישי קדושה או רבנים שונים. הרב אוירבך מדגיש כי הכתובה חייבת להיות נאמנה למקור של הרבנות.

כוס - חלק מאולמות האירועים יעניקו לכם כוס דקה, עטופה ומוכנה לריסוק. יש גם רבנים עורכי חופות שיגיעו עם כוס מוכנה. כך או כך, מומלץ לברר את העניין לפני האירוע. הרב אוירבך מוסיף שאין חובה להגיע לאירוע עם כוס יוקרתית, אלא די בכוס פשוטה ודקה.

טלית – יש הנוהגים לרכוש טלית חדשה ולהתעטף בה בחופה. ניתן לרכוש אצל הרב המחתן או בכל חנות של תשמישי קדושה. הרב אוירבך מוסיף כי מדובר במנהג של חלק מהעדות ובכל אופן לא חובה.

טבעות – לטבעות המשותפות שלכם יש להקדיש מאמר בפני עצמו. עשו לעצמכם טובה ואל תשכחו אותם.

הרב אוירבך מוסיף שאין חובה להגיע לאירוע עם כוס יוקרתית, אלא די בכוס פשוטה ודקה.הרב אוירבך מוסיף שאין חובה להגיע לאירוע עם כוס יוקרתית, אלא די בכוס פשוטה ודקה. | תמונה: הרב אליעזר אוירבך

ומה קורה לאחר החתונה?

לאחר החתונה, על הזוג להחזיר לרבנות או למועצה הדתית שפתחה את התיק את טופס העתק הכתובה, להביא את רישיון עריכת החופה ואת אישור הטבילה במקווה. כך ניתן לקבל תעודת נישואין כדת וכדין. גם כאן, אין צורך להגיע פיזית למקום, כיוון שרוב הרבנויות עברו לממשק דיגיטלי, וניתן לצלם ולשלוח. העיקרון החשוב ביותר לפני שמתחילים את התהליך, מדגישים הרבנים, הוא לברר את כל הפרטים החשובים במועצה הדתית או ברבנות לפני ההגעה. ככה תבטיחו לעצמכם שקט נפשי לאורך כל שלבי פתיחת התיק.

יש לכם שאלות נוספות על פתיחת התיק? מוזמנים לפנות אלינו בקבוצת "הצילו התארסנו", קבוצת הזוגות של מתחתנים למען מתחתנים. והכי חשוב- שיהיה במזל טוב!

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:

הייתם ממליצים על הכתבה לזוגות הבאים?

41
0
הצעות נוספות לקריאה
logo
הרב חנן שוקרון
רבנים ועורכי טקסים
"גם בשעות החשוכות של הלילה.. "
"הרב הגיע ישר מהלחימה לחתן אותנו..!"
89.5K
למימוש ההטבה
הוספת חוות דעת