מצאו את הספקים המומלצים ביותר
שירות לעסקים
החתונה שלי
ניהול משימות
ניהול מוזמנים
מחשבון חתונה
הזמנה דיגיטלית
סידורי הושבה
מתנות
ברכות
הקישור
הועתק
בלוג להשראה
הטבות ומבצעים
נותני השירות
דף הבית
mitformit
להמשך גלישה באתר

כל מה שרציתם לדעת על ספירת העומר

רגע לאחר האירוסין, לפני הכול, תבחרו תאריך בו תרצו להתחתן. כל השנה פרוסה לפניכם, אך אם בחרתם בחתונה יהודית כהלכה, ישנן תקופות שאולי בכל זאת עדיף לדלג עליהן בלוח השנה ואחת מהן היא ספירת העומר. למה, מה מקור המנהג ולמי בכל זאת מותר להתחתן בתקופה הזו?

הפקה וניהול אירועים | זמן קריאה: 5 דקות
11.8K
מקריא את הכתבה. הנגן מקובע בתחתית המסך.
כל מה שרציתם לדעת על ספירת העומר
15
15
מהירות:
הטבעת על האצבע והגיע הזמן לבחור את תאריך החתונה שלכם. לאחר שנכנסתם לכתבת התאריכים לשנת 2023, או אולי לשנת 2024 אם יש לכם עוד זמן, ראיתם את כל התקופות שבהן לא כדאי להתחתן וביניהן ספירת העומר. אם בכל זאת לא הבנתם מה כל כך מיוחד בתקופה הזו ואתם רוצים להתחתן תחת חופה כדת משה וישראל, אספנו עבורכם את דברי חוכמתם של 4 רבנים, שהסבירו לנו את מקור מנהג האבלות וגם את היוצאים מן הכלל.

מקור הספירה ומנהגי האבלות

ספירת העומר היא התקופה שבין חג הפסח לבין חג השבועות, בסך הכול תקופה שאורכה 49 יום, כאשר היום ה-50 הוא חג השבועות. השנה, ספירת העומר 2023 חלה בין ה-6.4 ועד ה-25.5. במקור, ספירת העומר נחשבה לתקופה של ימים טובים "בזמן שבית המקדש היה קיים, היו מציינים את הספירה בקצירת עומרים (שיבולים) והבאתם לבית המקדש, ומכאן השם 'ספירת העומר'" מספר הרב צוריאל יבין, "כשעם ישראל יצא ממצרים הוא ציפה למתן התורה שהובטחה לו 50 יום לאחר מכן כמו  ילד שמתרגש לקראת מתנה גדולה וסופר את הימים מרוב ציפייה ולכן גם היום סופרים את הימים בין פסח לשבועות בציפייה לקבלת התורה בחג השבועות".

השנה, ספירת העומר 2023 חלה בין ה-6.4 ועד ה-25.5.השנה, ספירת העומר 2023 חלה בין ה-6.4 ועד ה-25.5. | תמונה: הרב צוריאל יבין
ספירת העומר ידועה כיום כתקופה בה נוהגים במנהגי אבלות, והרב שרון יוסף דגמי מסביר את מקור המנהג: "ספירת העומר ומנהגי האבלות עד ל"ג בעומר הם שני עניינים נפרדים. ספירת העומר זו ספירה בה אנו מראים את חיבתנו ליום מתן התורה. הספירה מסמלת את ההשתוקקות שלנו להגיע למעמד הנשגב, למתן תורה. העניין השני הוא מנהגי האבלות שאנו נוהגים עד ל"ג בעומר, על 24 אלף תלמידיו של רבי עקיבא שמתו במגפה מפסח ועד היום ה-33, ל"ג בגיאמטריה. מהסיבה הזו אנו ממעטים בשמחה בימים אלו ואין אנו מסתפרים ומתחתנים, כאות אבל על מותם של אותם תלמידי חכמים, שלא נהגו בכבוד אחד כלפי השני ולכן דווקא בימים אלו אנו צריכים להרבות באהבה ואכפתיות אחד כלפי השני, גם אם אני לא מסכים עם מישהו- איני רשאי לשנוא אותו. אנו נזכה לשלום מבית ומחוץ אם ננהג באהבה ובכבוד ולא בשנאת חינם".

"ספירת העומר זו ספירה בה אנו מראים את חיבתנו ליום מתן התורה". | תמונה: הרב שרון יוסף דגמי
הרב אהרון פינקלשטיין מוסיף ומרחיב: "התורה מספרת כי בתקופה זו תלמידיו של רבי עקיבא, רב גדול בתורה, החלו לחלות ולמות בזה אחר זה בשל מגפה לא ידועה. המוטו של רבי עקיבא היה 'ואהבת לרעך כמוך' ותלמידיו הוסיפו חטא על פשע, לא הקשיבו לתורת רבם, חטאו ולא כיבדו ועל כן נפטרו בזה אחר זה. לאחר שהשכילו להבין את סיבת המוות של חבריהם, שינו את מידותיהם - השינוי התרחש בל"ג בעומר. החל מל"ג בעומר המסורת מתירה לחזור לחיי שגרה ושמחה, ומכאן והלאה מתירים את החתונות, בניית בית נאמן בישראל ועולה מסר טהור לזוגות מתחתנים - לקבל על עצמם את משימת 'ואהבת לרעך כמוך' ולנהוג בכבוד, הדדיות, חמלה וחיבה זה כלפי זה. שגרת החיים שוחקת וחשוב לתחזק מערכת יחסים בריאה, מכבדת, מתחשבת ולהיות רגישים זה כלפי זו וזו כלפי זה".

על הזוגות לקבל את משימת 'ואהבת לרעך כמוך' ולנהוג בכבוד, הדדיות, חמלה וחיבה זה כלפי זה.על הזוגות לקבל את משימת 'ואהבת לרעך כמוך' ולנהוג בכבוד, הדדיות, חמלה וחיבה זה כלפי זה. | תמונה: הרב אהרון פינקלשטיין

חתונות, יוצאים מן הכלל ופסקי זמן 

למרות האמונה הרווחת, האיסור על חתונות ושמחות לא חל עד שבועות, אלא רק עד ל"ג בעומר, אם אתם שייכים לעדות אשכנז או עד ל"ג בעומר, אם אתם שייכים לעדות ספרד. בנוסף, במקרים מסוימים ובימים מיוחדים- החתונה תותר, גם על פי הדת היהודית.

הרב יהודה מחפוד מפרט: "חכמים ראו לנכון לקחת את תקופת ספירת העומר ולנהוג בה מנהג אבלות, לקחת על עצמנו פסק זמן ממרוץ החיים, למתן  ולחשוב מה אנחנו עושים עם עצמנו, לאן אנחנו מתקדמים בחיים ואיך אנחנו משפרים את היחסים שלנו בין אדם לחברו. יש 365 ימים בשנה ונכון שיש אנשים שאומרים 'אוף, אבל רציתי להתחתן וזה מפריע לי', אבל לפעמים אדם צריך את פסק הזמן הזה. 
יש חתונות שכן מתקיימות בתקופה זו, כמו למשל בראש חודש אייר, ודוגמא נוספת הייתה בתקופת הקורונה, בה התירו חתונות, במיוחד בשנה השנייה- כי חששו שבעקבות המצב אנשים יוותרו לחלוטין על החתונה. אין איסור להתחתן בספירת העומר, זה מנהג. יש לי חתונה השבוע של גרוש וגרושה, שחזרו זה לזו. זו מצווה להחזיר אדם לגרושתו וזו מצווה להיות בחתונה שלהם ולעשות להם חופה, למה? כי אנחנו יודעים שזוג בפרק ב' זו לא אותה שמחה של רווק ורווקה ומכיוון שאנחנו חוששים שהם לא יתחתנו אחר כך,  מתירים להם ולזוגות נוספים במקרים מיוחדים חתונה בספירת העומר".

ספירת העומר זו תקופה לא פופולרית לחתונה, כך שגם אם התקציב שלכם דל ומנהגי היהדות הם לא בראש מעייניכם, או אם מצאתם רב שמוכן לחתן אתכם בתקופה זו, אולי בחירת התאריך הזו יכולה להוזיל לכם את העלויות באופן משמעותי. בנוסף, המנהג לא חל על חתונות שאינן בעלות אופי דתי. 

ולסיום, פרט מעניין ומקסים שמלמד אותנו הרב אהרון פינקלשטיין "המילה ספירה מגיע מן המילה ספיר- יהלום. כל אירוע שאנו סופרים לקראתו הוא אירוע משמח ומרגש. עם ישראל ספר 7 שבתות לקראת מתן תורה וחג השבועות, שהוא החג היחיד שאין לו תאריך עברי נקוב. אז כמה ימים נותרו בספירה לחתונה שלכם?"

אז כמה ימים נותרו בספירה לחתונה שלכם?אז כמה ימים נותרו בספירה לחתונה שלכם? | תמונה: אולג בל
גם אם בחרתם להינשא בספירת העומר, או בכל תאריך אחר, חשוב שתבחרו עורך/ת לטקס שלכם שידע יחד איתכם ליצור את הרגע המרגש ביותר שאתם מחכים לו בציפייה רבה כל כך ולענות לכם על כל שאלה בקשר לזמן, המקום והצורה בה תבחרו להתחתן ובכל מקרה - המון מזל טוב! 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:

הייתם ממליצים על הכתבה לזוגות הבאים?

20
0
הצעות נוספות לקריאה
logo
הרב אהרון פינקלשטיין
רבנים ועורכי טקסים
500 שקלים הנחה
לחופה קלילה ומרגשת - חוויה בלתי נשכחת!
לחופה קלילה ומרגשת - חוויה בלתי נשכחת!
6.2K
למימוש ההנחה
logo
יהודה מחפוד - רב מחתן, לווי זוגות ברישום לרבנות.
רבנים ועורכי טקסים
ליווי בתהליך הרישום לרבנות
טקס ישראלי, יהודי, צעיר ובהתאמה אישית
טקס ישראלי, יהודי, צעיר ובהתאמה אישית
5.8K
למימוש ההטבה
logo
הרב צוריאל יבין
רבנים ועורכי טקסים
15% הנחה
ממשיכים להתחתן ולהקים בית בישראל!
ממשיכים להתחתן ולהקים בית בישראל!
76.0K
למימוש ההנחה
הוספת חוות דעת