מצאו את הספקים המומלצים ביותר
שירות לעסקים
החתונה שלי
ניהול משימות
ניהול מוזמנים
מחשבון חתונה
הזמנה דיגיטלית
סידורי הושבה
מתנות
ברכות
הקישור
הועתק
בלוג להשראה
הטבות ומבצעים
נותני השירות
דף הבית
mitformit
להמשך גלישה באתר

טקסי נישואין אלטרנטיביים

מהו טקס אזרחי? מהו טקס אורתודוכסי? כל המידע שאתם צריכים על נישואים אזרחיים בחו"ל ומה האפשרויות העומדות בפניכם

רבנים ועורכי טקסים | זמן קריאה: 6 דקות
5.9K
מהו טקס נישואין אלטרנטיבי?
טקס אלטרנטיבי הוא טקס שאינו מוכר ע"י מדינת ישראל. לצערנו, כיום, יש רק דרך אחת להתחתן במדינת ישראל והיא ע"י נישואים אורתודוכסים שנעשים דרך הרבנות. נישואים אלו כוללים, מלבד הטקס עצמו, גם הכנה מקדימה, כגון הרשמה ברבנות, הוצאת תעודת רווקות, הוכחת יהדות (במקרים מסוימים), הדרכת כלות, טבילה במקווה ועוד כהנה וכהנה "משימות" ארכאיות שלא תמיד עולות בקנה אחד עם דרך חייו של אדם חילוני. המגדירים עצמם חילוניים גמורים, נאלצים לחפש לעצמם אופציה אחרת. אפשרות אחת היא לערוך הסכם ממון בין שני בני הזוג, אך אופציה זו אינה מקנה מעמד של "נשואים" לפי המדינה. כיום מדינת ישראל מכירה בשני סוגים בלבד של טקסי נישואים, שבעקבותיהם ניתן להירשם במשרד הפנים כזוג נשוי :
טקס אורתודוכסי – הטקס היחיד שניתן לבצעו בארץ, הוא הטקס "הרגיל" שכולנו מכירים, ומתבצע דרך הרבנות.
טקס אזרחי – טקס שניתן לבצעו אך ורק מחוץ לגבולות מדינת ישראל.רוב הזוגות הנישאים בחו"ל בוחרים, בנוסף לטקס האזרחי, לקיים לאחר מכן טקס נוסף בארץ. טקס זה ייקרא, לצורך העניין "אלטרנטיבי".
הסכם ממון
אינני עורכת דין ועל כן אביא קישור רלוונטי שנכתבו ע"י מומחים כאן.
ראוי לציין שזוגות הבוחרים לחתום על הסכם זה בלבד, ללא טקס נישואין (אזרחי או אורתודוכסי), לא יוכלו להירשם במשרד הפנים כנשואים, אולם ילדיהם יהיו חוקיים לכל דבר ועיקר.
הסכם נישואים
מתוך האתר "חופש": הסכם נישואים, הסכם זוגיות, אמנת נישואים ורעות או הסכם לחיים משותפים הנם שמות חליפיים למסמך משפטי מחייב, בו מצהירים בני הזוג על מהות הקשר ביניהם, ויוצרים מערכת משותפת של זכויות וחובות הדדיות. על "חתונה ללא חתונה" ניתן לקרוא כאן.
נישואים אזרחיים בחו"ל
ישנם משרדי נסיעות רבים המתמחים ב"חבילות נישואים" בחו"ל. כיום המקום ה"פופולרי" ביותר לנישואים אזרחיים הנו כמובן, קפריסין. עד לא מזמן ניתן היה להינשא באיטליה, אולם כיום הדבר אינו אפשרי עקב דרישה לטופס "אי מניעת נישואין" שמדינת ישראל אינה מנפיקה. בין אתרים פופולריים אחרים נמנים פראג, ניו יורק ולאס וגאס. אם אחד מבני הזוג הנו בעל אזרחות זרה, ניתן גם להינשא באותה מדינה.
ישנם מס' גופים שעורכים טקסים אלטרנטיביים, והם מתחלקים לכמה סוגים:
גופים בעלי זיקה לדת
הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי – שניהם זרמים פחות מחמירים יחסית לאורתודוכסים.הטקסים שהם מקיימים יהיו בד"כ דומים למדי לטקס האורתודוכסי ויכללו את רוב המאפיינים הדתיים ה"רגילים", אלא שהם טומנים בחובם ערכים נוספים כגון: שוויון בין גבר לאישה, המתבטא בנתינת אפשרות לכלה לקדש את החתן, בזכות חתימה לאישה על הכתובה וכן הלאה. זוג הבוחר להתחתן באופן זה, יזכה בהסברים מפורטים לגבי מהות הטקס ותינתן לו האפשרות לבחור כיצד לנהל את הטקס ואילו משמעויות להעניק לו, תוך שמירה על הצביון המסורתי.
התנועה ליהדות מתקדמת בישראל יהדות ליברלית רפורמית: לתנועה כ- 25 מרכזים ("קהילות") בכל רחבי הארץ.
בית דניאל: הסניף התל אביבי של התנועה ליהדות מתקדמת. ניתן לשמוע הרצאות במקום ואף לערוך דרכם הסכמי ממון. מחיר הטקס: כ – 950 ש"ח (לא כולל הסכם ממון).
התנועה המסורתית קונסרבטיבית: שייכת לזרם הקונסרבטיבי לפרטים בנושא גיור, נישואין ובר/בת מצווה. ניתן לפנות אל הלשכה לשירותי דת של התנועה.     
אזרחי? אורתודוכסי? קראו ובדקו
אזרחי? אורתודוכסי? קראו ובדקו
גופים חילוניים
ישנם מספר גופים חילוניים שניתן לערוך דרכם טקסי נישואים בארץ:
מכון הטקסים החילוני: עמותה שהוקמה על מנת לענות על צרכיו של הציבור החילוני, אשר אינו מזדהה עם עולם הערכים החרדי והדתי ועם הממסד החרדי המייצג אותו ומעוניין לערוך את טקסי החיים שלו ברוח יהודית-חילונית. המכון הכשיר עורכי טקסים הבקיאים במקורות היהודיים ובעלי כשרון ואישיות מתאימים לניהול טקסים. עלות הטקס כ -1,800 ש"ח
המדרשה באורנים: מרכז חינוכי בהנהלת דר' מוטי זעירא, הפועל בעיקר בקרב הציבור החילוני בישראל. המדרשה הציבה לעצמה כיעד חינוכי להתמודד עם שאלות הזהות של יחיד וחברה במציאות של אובדן ערכים והתמוטטות של מסורת ואידיאולוגיה. המדרשה באורנים מתייחסת אל היהדות כאל תרבות חיה ומשתנה תמיד ואל מקורותיה כאל תשתית שממנה תבנה תרבות ישראל בעתיד. ניתן לערוך טקסי נישואים אלטרנטיביים דרך המדרשה.
שער עורכי הטקסים היהודיים-חילוניים: ארגון המרכז מידע ומקיים את טקסי החיים ברוח יהודית חופשית בישראל. עלות הטקס משתנה בין עורך לעורך.
ארגון משפחה חדשה: ארגון ללא מטרות רווח הפועל לקידום זכויות המשפחה. ניתן גם לערוך דרכם הסכמי ממון. עלות הטקס כ-1,800 ש"ח המוגדרים כתרומה לארגון.
"סלבס-מחתן": תופעה חדשה יחסית, ודי מעצבנת, בה סלבריטאים מתחומים שונים עורכים טקסים אלטרנטיביים תמורת סכומים לא מבוטלים המתחילים מ-600 $ ומעלה. מומלץ רק לבעלי הממון שהפרוטה מצויה בכיסם. בין הסלבריטאים ניתן למצוא את:
*אברי גלעד – ניתן לפנות דרך שער עורכי הטקסים היהודיים-חילוניים
*ד"ר דורית זילברמן
*דן תורן
הערה: המחירים הרשומים מטה נכונים לאוגוסט 2005. הם כוללים פגישה מקדימה עם עורך הטקס, הכנת כתובה, נסיעות, עריכת הטקס עצמו ולעיתים גם מבנה חופה מסורתי (4 מוטות וחופה).
קישורים מומלצים:       
*מאמר בפורום חתונות בנענע לגבי אלטרנטיבות בנישואים.                
*נרדי גרין, עורך טקסים חילוני - "על נישואים אזרחיים וטקסי חתונה".               
*האגודה לזכויות האזרח בישראל. גוף בלתי מפלגתי שמטרתו להגן על זכויות האדם והאזרח בישראל ובשטחים הנתונים לשליטתה.
*הפורום למען בחירה חופשית בנישואין. קואליציה של ארגונים שמטרתה מתן אפשרות בחירה חופשית בנישואין, ובכלל זה נישואין אזרחיים בארץ. *תחיל"ה. תנועה חילונית ישראלית ליהדות הומניסטית. למען חופש הדעה וחופש הביטוי ולהגברת המודעות לזהות יהודית חילונית. במסגרתה מתפרסם הרבעון  "יהדות חופשית".
*המרכז לזכויות האדם והאזרח. המרכז לזכויות האדם והאזרח לוחם לקידום מתן מעמד חוקי לנישואים אלטרנטיביים. בידי המרכז המידע העדכני והאמין ביותר בנושא זה על כל היבטיו. המרכז עורך טקסי כלולות חילוניים לזוגות הבוחרים בכך, כשכל זוג שותף בכתיבת טקס ההולם את נטיותיו ומשאלותיו. במרכז קיים מרשם נישואים אלטרנטיביים. זוגות שהקימו תא משפחתי בכל דרך בה בחרו יכולים להצטרף למרשם. השמות במרשם חסויים לחלוטין. ניתן להתקשר למרכז ולקבל מידע מקיף ויעוץ בנושאים אלה.
*עלמא מכללה עברית. עלמא מכללה עברית מתמחה בחקר ובהוראה של התרבות העברית וקשרי הגומלין שלה עם תרבויות אחרות. במקום נערכות סדנאות "לקראת כלולות" המיועדות לזוגות לפני נישואים. הסדנה פותחת צוהר אל טקסטים ומושגים הקשורים לאירוע, ומזמנת היכרות עם מרכיבי הטקס וסמליו, ועם מגוון האפשרויות לעריכת טקס שיש בו משמעות אישית.
*חמד"ת - אגודה למען חופש מדע, דת ותרבות. אגודה שחברים בה ארגונים דתיים וחילוניים הפועלים יחד: התנועה המסורתית, התנועה ליהדות מתקדמת, תחיל"ה, אגודת הארכיאולוגים, נעמ"ת, קהילת מבקשי דרך, המרכז לזכויות האדם והאזרח, חופש.
*עמותת חופש. עמותה הפועלת לחופש מכפיה דתית ולהגברת המודעות לזהות יהודית חופשית-חילונית.
*המרכז לפלורליזם יהודי.המרכז לפלורליזם יהודי הוא הזרוע הציבורית והמשפטית של התנועה ליהדות מתקדמת בישראל. הוא פועל לקידום פלורליזם דתי, סובלנות, זכויות הפרט וצדק חברתי בישראל, על בסיס גישה יהודית ליברלית וערכי הדמוקרטיה.
*מדרשת עיון של התנועה המסורתית בת"א. עורכת שיעורי דת שמטרתם לפתוח את המקורות היהודיים לכל מתעניין ולפתח כיוני יצירה וחשיבה להתחדשות התרבות היהודית. המדרשה עוסקת במפגש חי בין יצירה ויהדות לפיתוח תרבות יהודית ישראלית בגישה פלורליסטית.
המאמר נכתב ע"י רוני אבני, בעלת חברת "סטייליש" לעיצוב והפקת אירועי בוטיק.                   
פורסם ב-18/07/2007

הייתם ממליצים על הכתבה לזוגות הבאים?

19
4
הצעות נוספות לקריאה
logo
יצחק כהן | רב עורך חופה וקידושין
רבנים ועורכי טקסים
קבלו ממני מזכרת במתנה
גביע מהרגע המרגש ומאושר בחייכם
גביע מהרגע המרגש ומאושר בחייכם
100.9K
למימוש ההטבה
הוספת חוות דעת