מצאו את הספקים המומלצים ביותר
שירות לעסקים
החתונה שלי
ניהול משימות
ניהול מוזמנים
מחשבון חתונה
הזמנה דיגיטלית
סידורי הושבה
מתנות
ברכות
הקישור
הועתק
בלוג להשראה
הטבות ומבצעים
נותני השירות
דף הבית
mitformit
להמשך גלישה באתר

ספירת העומר, חתונות ומה שביניהם

אחד הצעדים הראשונים בתכנון החתונה שלכם יהיה פתיחת לוח השנה ובחירת התאריך האידיאלי לקיים אותה. כל זוג בוחר את תאריך החתונה שלו לפי קריטריונים שונים, כשחלק מהזוגות ישימו את הדגש על מזג האוויר, אחרים יבחנו את נושא המחיר, ויהיו גם כאלו שהספונטניות מבחינתם היא מעל הכל. לצד כל אלו, קיימים בלוח השנה גם מועדים שבהם אסור להתחתן על פי ההלכה, כמו ספירת העומר.

רבנים ועורכי טקסים | זמן קריאה: 5 דקות
20.9K
מקריא את הכתבה. הנגן מקובע בתחתית המסך.
ספירת העומר, חתונות ומה שביניהם
15
15
מהירות:

דיברנו עם הרב יצחק כהן ועם הרבה החילונית אילה שני, כדי שיסבירו לנו על המשמעויות, האיסורים וגם על ההיתרים, כך שכל זוג יוכל לעשות את הבחירה שהכי מתאימה לו ולאורח החיים שאותו הוא מקיים. 

רקע על ספירת העומר

עוד לפני שנקשר בין ספירת העומר לבין עולם החתונות, חשוב לנו לתת לכם קצת רקע על מצוות ספירת העומר ועל דיני האבלות שחלים בה. ספירת העומר היא מצווה שמקורה בספר ו"יקרא" וכן בספר "דברים". על פי מצווה זו יש לקיים ספירה של ארבעים ותשעה ימים החל מיום הבאת קורבן העומר, הלא הוא חג הפסח, ועד חג השבועות שנחגג בדיוק בתום שבעת השבועות בהם נערכה הספירה. בשנת 2022 ספירת העומר חלה בין יום שבת ה-16.4.22 לבין יום שבת ה-4.6.22.

בעבר ימי ספירת העומר היוו ימי שמחה מובהקים שסביבם לא חלו איסורים מסוימים, אולם לאחר חורבן בית המקדש השני ספירת העומר הפכה לתקופה שחלים בה דיני אבלות. מקורם של אותם דיני אבלות הוא באסון מותם של 24 אלף מתלמידיו של רבי עקיבא בזמן ימי הספירה, שעלול היה להחריב את עתיד מסירת התורה.

"בשנת 2022 ספירת העומר חלה בין יום שבת ה-16.4.22 לבין יום שבת ה-4.6.22" | תמונה: אריאל אריכא

מה בין ספירת העומר לבין חתונות?

דיני האבלות, עליהם נרחיב מיד, חלים גם היום, וספירת העומר נחשבת לתקופה שבה אסור להתחתן על פי ההלכה. הרב יצחק כהן, שמחתן זוגות כדת משה וישראל כבר מעל ל-10 שנים, מסביר לנו על דיני האבלות ועל הקשר בינם לבין עולם החתונות: "בספירת העומר אנחנו מתנהגים בדיני אבלות. כחלק מדיני האבלות אסור להתחתן, אסור לשמוע מוזיקה, אסור להתגלח או להסתפר ועוד. בזמן ספירת העומר עם ישראל שרוי בצער, ולכן אין להתחתן במהלכה".

לצד האיסורים קיימים גם מקרים חריגים שבהם כן ניתן להתחתן במהלך ספירת העומר, כפי שהרב יצחק כהן ממשיך ומספר: "בזמן ספירת העומר מותר להתחתן בראש חודש, כי זהו יום של שמחה. למשל, השנה ראש חודש אייר יוצא בתאריך ה-1.5.22, ולכן מותר להתחתן באותו הערב ולשמוע בו מוזיקה על אף שהוא חל במהלך ספירת העומר. לפי הפוסק של האשכנזים, יש מי שאומר שמותר להתחתן מפסח ועד ראש חודש אייר, מלבד חול המועד שבו אסור להתחתן. כלומר, מאחרי חול המועד נשאר כמעט שבוע שבו מותר להתחתן, כולל בראש החודש. 

יש רבנים שמאפשרים לקיים חתונות גם ביום העצמאות, אבל באופן אישי לא אחתן בימי ספירת העומר מלבד בראש חודש, שהוא יום שמחה כאמור. כמו כן, החזרה לשגרת החתונות אחרי ספירת העומר שונה בין אשכנזים לבין ספרדים - לאשכנזים מותר להתחתן כבר בל"ג בעומר, ואילו לספרדים רק בערב שאחרי, כלומר בערב של ל"ד לעומר".

הרב יצחק כהן: הרב יצחק כהן: "בזמן ספירת העומר מותר להתחתן בראש חודש, כי זהו יום של שמחה" | תמונה: שלומי פרי

ויש גם זוגות שעבורם ספירת העומר לא בהכרח רלוונטית

היות וספירת העומר ודיני האבלות שחלים בה הם מנהג דתי והלכתי, אין להם בהכרח קשר לחתונות חילוניות, חתונות חד מיניות וחתונות אלטרנטיביות אחרות שאינן משלבות בתוכן את טקס החתונה הדתי. מבחינת אולמות האירועים ניתן בהחלט להמשיך ולפעול כרגיל גם בזמן ספירת העומר, ולכן זוגות רבים מנצלים את התקופה הזו לחתונות עם מזג האוויר האביבי והמצוין של חודשי אפריל ומאי, לקבלת מחירים הרבה יותר נוחים מבדרך כלל, וכן לבחירה גמישה וקלה בתאריכים שאין להם ביקוש כל כך גבוה.

הרבה החילונית אילה שני מספרת לנו על חתונות בזמן ספירת העומר מנקודת המבט שלה, שמתאפיינת במחקר ובשאילת שאלות: "אני מסתכלת על היהדות ועל התרבות היהודית מנקודת מבט קצת יותר ביקורתית ושואלת. חשוב לי להבין למה לא מתחתנים בספירת העומר, כלומר מהי הסיבה האמיתית. המנהג הוא להיות אבלים על מותם של אלפי תלמידי רבי עקיבא ממגפה, כך מספרים - מקרה שהתרחש לפני הרבה מאוד שנים. במקור ספירת העומר היא תקופה של 49 ימים, מפסח - אז הביאו לבית המקדש את ראשית השיבולים של השעורה, ועד שבועות - אז הביאו לבית המקדש את ראשית השיבולים של החיטה. מדובר כאן על עניין חקלאי שמבקש להמתין בימים שבין הבשלת השעורה, ממנה מכינים לחם פחות טעים ומשודרג, לבין הבשלת החיטה, שממנה ניתן להכין לחם טוב מאוד. אם אני מסתכלת על הספירה מהזווית הזו אני בעצם מוצאת כאן מאורע מאוד משמח - ספירה שמעידה על מעבר ממשהו פחות טוב למשהו יותר טוב, אז למה בעצם לא להתחתן בימי הספירה האלו? אני חושבת שהזוגות לא שואלים שאלות, אלא מקבלים את הדברים איך שהם מתוך פחד כלשהו. אני מציעה לעצור, לשאול ולהבין, ובהתאם לקבל החלטות לגבי מועד הטקס, אופי הטקס ועוד".

"ספירת העומר ודיני האבלות שחלים בה הם מנהג דתי והלכתי" | תמונה: הרבה החילונית אילה שני
הרבה החילונית אילה שני שמחה לחתן זוגות בכל מועד, ובעיניה חתונות בספירת העומר מקדשות את החיים ומעלות אותם על נס: "אני לא חושבת שכל אירוע שקרה לפני אלפי שנים נכון שנתאבל עליו גם היום. בעיני, להינשא בימים האלה דווקא אומר לחגוג ולקדש את החיים, כי דרך החתונה הזוג בא ואומר - אנחנו מקימים יחד משפחה, אנחנו חוגגים שמחה ומקיימים המשכיות לכוח של האהבה. אני חושבת שכשמבינים את המשמעויות של הסמלים ושל ההיסטוריה, אפשר לבחור בצורה מושכלת וחכמה מתי וגם איך להתחתן".

"חתונות בספירת העומר מקדשות את החיים ומעלות אותם על נס" | תמונה: הרבה החילונית אילה שני

כל האפשרויות עומדות בפניכם - עכשיו נותר רק לבחור

בין אם תבחרו להתחתן בספירת העומר ובין אם לא, שאילת השאלות היא הכרחית ויכולה לפתור לכם הרבה בעיות בדרך. אתם מוזמנים להיכנס לעמוד "נותני השירות" שלנו בקטגוריית "רבנים ועורכי טקסים", ותוכלו למצוא את כל התשובות, ההיתרים, האיסורים והפתרונות לכל מחלוקת או תהייה שתעלה לכם.

"אנחנו חוגגים שמחה ומקיימים המשכיות לכוח של האהבה" | תמונה: וניל צלמים

מארגנת חתונה? הכירו את אפליקצית ה wed-planner אפליקציה חינמית לניהול החתונה
הייתם ממליצים על הכתבה לזוגות הבאים?

26
2
הצעות נוספות לקריאה
logo
יצחק כהן | רב עורך חופה וקידושין
רבנים ועורכי טקסים
קבלו ממני מזכרת במתנה
גביע מהרגע המרגש ומאושר בחייכם
גביע מהרגע המרגש ומאושר בחייכם
100.7K
למימוש ההטבה
logo
הרבה החילונית אילה שני
עורכי טקסים אלטרנטיביים
300 שקלים הנחה
חתונה חילונית מלאת אהבה והשראה
חתונה חילונית מלאת אהבה והשראה
643.1K
למימוש ההנחה
הוספת חוות דעת